تاریخ و سنتهای آن در نهج البلاغه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین
- نویسنده احمد شاه علی فردویی
- استاد راهنما محمدکاظم شاکر احمد عابدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1378
چکیده
پس از قرآن کریم-معجزه جاوید پیامبر اکرم(ص)-نهج البلاغه برجسته ترین کتاب در ابعاد مختلف دینی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و ادبی در عالم اسلام و جهان تشیع است.در این رساله تاریخ و سنتهای آن در نهج البلاغه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. در آغاز ضمن بیان کلیاتی از تاریخ در تعریف آن گفته شده که تاریخ فقط ذکر حوادث و رویدادهای گذشته نیست، اگر چنین باشد مانند قصه گویی تنها جنبه سرگرمی و تفنن دارد بلکه منظور از آن ، علاوه بر نقل حوادث و رویدادها نگرش جدی به روابط و علل بروز پدیده های تاریخی است تا با تجزیه و تحلیل آنها بتوان اسباب سعادت یا شقاوت امتهای گذشته را شناسایی کرد و از تاریخ عبرت آموخت، چنانکه خدای تعالی فرمود فاعتبروایا اولی الابصار. در ادامه به سنتهای تاریخ از دیدگاه نهج البلاغه پرداخته شده است و در تعریف سنت آمده است :روشی است که خداوند امور عالم و آدم را براساس آن تدبیر و اداره می کندو منظور از سنتهای تاریخ قوانینی است که بر اجتماع و تاریخ بشر جاری و حاکم است، گاهی به صورت خیر و انعام و گاهی به شکل شر و انتقام عمل می کند، شناخت این سنتها برای رسیدن جامعه اسلامی به کمال واقعی خویش ، لازم و ضروری می باشد.در فصل پایانی رساله ، ابتدا سنتهای تاریخی به دو بخش تقسیم شده است، سنتهای مطلق و سنتهای مقید.منظور از سنتهای مطلق آنهایی هستند که تحققشان بستگی به اراده و خواست انسان ندارد مانند سنت آزمایش، اما سنتهای مقید سنتهایی هستند که تحقق آنها بستگی به خواست ، اراده و تلاش انسان دارد و حاکمیت آنها مشروط به شرط یا شروطی است مانند سنت حاکمیت صالحان.در پایان نمونه هایی از سنتهای مطلق و مقید به تفصیل بیان شده است.
منابع مشابه
تاریخ نگارش نهج البلاغه مترجم آستان قدس رضوی
انتشار نهج البلاغه مترجم که نسخه خطی آن اهدایی شاه عباس صفوی به آستان قدس رضوی بوده است از افتخارات دانشگاه تهران محسوب میشود اما نظر مصحح محترم این نسخه در انتساب این ترجمه به قرن 5 و 6 نارواست و دلایل و شواهد علمی این تاریخ گذاری را تائید نمی کند به عقیده نگارنده این ترجمه پس از تحریر نهج البلاغه یاد شده در سال 973 ق به صورت حاشیه نویسی بر متن انجام پذیرفته است
متن کاملتوحید در نهج البلاغه و مقایسه آن با توحید وهابیت
دراین پژوهش توحید ازدیدگاه امام علی7 درنهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفته، که مقایسهی بین نظر آن حضرت و آنچه وهابیت بعنوان توحید مطرح کرده است بیان شده، تا تفاوت این دو دیدگاه روشن گردد به طوری که حضرت ساحت قدس الهی را، از هرگونه شرک در ذات و صفات و افعال خداوند تبارک و تعالی دور دانسته است. و ذات او را منزه، از جسمیت و ترکیب و حلول در اجسام توصیف کرده است، اما وهابیت معنایی ازتوحید ارائه داده ...
متن کاملقضاوت در نهج البلاغه
در این مقاله سعی شده به برخی از الگوهای رفتاری آن یگانه بشریت باب علم نبی پدر بزرگوار امامان معصوم تنها مدافع پیامبر (ص) نابود کننده خط کفر و شرک اول حافظ و جامع قرآن ، قرآن مجسم حضرت علی (ع) پیرامون مسئله قضاوت و داوری آنچنان که از نهج البلاغه برداشت می شود پرداخته شود . مباحث ارزشمند نهج البلاغه که نورانی و نور نور است مطالبی که از نظر کاربردی مهم و سرنوشت سازند چون نه تنها فقط جنبه نظری ندار...
متن کاملقرآن در نهج البلاغه
انسان کامل قرآن مجسم و تکوینی است، هموست که می تواند حقیقت قران رابه صورت کامل معرفی کند. معصومان، یکی از آنان امیرالمؤمنین (ع) انسان های کاملند. بنابراین امام علی (ع) سزاوارترین فرد برای معرفی قرآن کریم است. در نهج البلاغه قرآن به عنوان کتابی توصیف شده که گویای نظام فاعلی وغایی جهان است. بر این اساس جهان تجلی عینی خداست، همان طورکه معرفت خدا تجلی علمی خداست. غایت تجلی خدا ذات اوست. از دیدگاه ...
متن کاملخداشناسی عقلی در نهج البلاغه
هیچ فیلسوفی از اندیشیدن دربارهی خدا فارغ نبوده است. خواه خدا را بپرستد یا الحاد بورزد. اهمیت و صعوبت مسایل خداشناسی به علت عظمت و علو مکانت و مرتبه خداوند فلاسفهی مسلمان را واداشته تا به قصور عقل اذعان کنند. آنچه ایشان - به ویژه از روزگار ملاصدرا و پس از وی توسط اتباع حکمت متعالیه تا زمان ما- درحیطهی خداشناسی آوردهاند، وامدار برخی کلمات و سخنان شامخ حضرت علی 7 است. از جمله مباحثی که در ...
متن کاملعدالت اجتماعی در نهج البلاغه
مقاله حاضر به بررسی عدالت اجتماعی در گفتهها و اعمال علی بن ابی طالب (ع) میپردازد. عدالت و حقیقت مادر همه ارزشهای اجتماعی تلقی میشود. پس از حضرت محمد (ص)، امام علی (ع) بهترین نمونه اخلاق، از جمله عدالت بود. او برای عدالت زندگی کرد و بر این باور بود که هر کس باید از حق امنیت در زندگی برخوردار باشد. به نظر وی، عدالت قرار دادن هر چیزی در محل مناسب خود است. بنا به نظر امام علی (ع) ارتباطی عمیق ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023